*

Na imię mam Edyta i od lat hobbystycznie uprawiam rośliny.
Hoje to moja wielka roślinna miłość! Ściągam je skąd się da ... Z najdalszych zakątków Europy i świata.
Poszukuję wciąż nowych gatunków i odmian tych wspaniałych roślin. Podziwiam kwitnienia, zakochuję się w liściach.To jak narkotyk ...
Moja kolekcja, licząca ok.900 gatunków i odmian hoi, stale się powiększa, a mój dom coraz bardziej przypomina las deszczowy.
Zapraszam do odwiedzin.


*

czwartek, 29 sierpnia 2019

Hoya aff. pusilla. Dywagacje nt. Hoya pusilla





Zakwitła i zagłębiłam się w temat. No i doszłam do dość ciekawych wniosków...

Hoya pusilla którą znamy, która od lat krąży w obiegu, oferowana do sprzedaży przez tajlandzkie szkółki oraz figuruje w kolekcji Liddle po nazwą H. pusilla IML0078  - z prawdziwą pusillą nie ma nic wspólnego ! 



Tak zakwitła u mnie :









Piękna prawda ? Owszem, ale to nie pusilla...


Jak widać, kwiatostan ma kształt parasola ( podobnie jak u H. lacunosa czy H. nabawanensis )
natomiast prawdziwa pusilla powinna mieć kształt kwiatostanu kulisty.


Kwiaty nie pachną, więc nie może to być forma wspaniale i mocno pachnącej  Hoya lacunosa.


Uważam że pusilla jaką mamy i znamy jest formą Hoya nabawanensis, której kwiaty są bliźniaczo podobne i również są bezzapachowe.


Tak kwitła u mnie Hoya nabawanensis  w październiku 2018r :





Widzicie podobieństwo ?




A teraz kilka informacji o prawdziwej H. pusilla



Hoya pusilla ( opublikowana w Malayan Nature Journal 30 w 1978 r ) to endemiczny gatunek Malezji, występuje tam tylko i wyłącznie na zalesionych nizinach wzdłuż rzeki Sungai Tahan. Często H. pusilla rośnie w symbiozie z mrówkami które tworzą gniazda wśród korzeni.



Kwiaty prawdziwego gatunku H. pusilla wyglądają tak :




Photos : apodagis.com





Jak zatem podpisać tą, którą dotąd uważaliśmy za pusillę ?

Myślę że dopisek aff. będzie właściwy póki co. Będzie on informował że nie jest to czysty gatunek, a jedynie hoja podobna do gatunku. Taki opis nie będzie wprowadzał w błąd kogoś, kto szuka prawdziwej H. pusilla. Osobiście uważam, jak już pisałam powyżej, że jest to jakaś forma stanowiskowa Hoi nabawanensis, której widziałam kwiaty na żywo i widzę ogromne podobieństwo. Nie czuję się jednak upoważniona, żeby sama zmienić jej nazwę, gdyż nie zajmuję się badaniami na temat hoi, a jedynie hobbystycznie je kolekcjonuję. 






Hoya aff. pusilla 












i z koleżanką H. ilagiorum







serdeczności ślę i do przeczytania wkrótce

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję Wam za słowa pozostawione w komentarzach. Jesteście zawsze tutaj mile widziani!
Thank you for all your words.
Your comments are always very welcome.